|
SAKRAMENT ŚWIĘCEŃ KAPŁAŃSKICH
1536 Sakrament święceń jest sakramentem, dzięki
któremu posłanie, powierzone przez Chrystusa Apostołom, nadal jest spełniane w
Kościele aż do końca czasów. Jest to więc sakrament posługi apostolskiej.
Obejmuje on trzy stopnie: episkopat, prezbiterat i diakonat. (O ustanowieniu i
posłaniu posługi apostolskiej przez Chrystusa zob. CREDO: Wierzę w Kościół. W
tym miejscu będzie mowa tylko o sakramentalnym przekazywaniu tej posługi.)
I. Dlaczego ten
sakrament nazywa się sakramentem ,,święceń" (ordinatio)?
1537 Łaciński wyraz ,,ordo" oznaczał w czasach
rzymskich stany ustanowione w sensie cywilnym, zwłaszcza stan rządzący.
Ordinatio oznacza włączenie do ordo. W Kościele istnieją pewne stany, które
Tradycja na podstawie Pisma Świętego już od starożytności określa terminem "ordines".
I tak liturgia mówi o ordo episcoporum, ordo presbyterorum, ordo diaconorum.
Inne grupy także otrzymuję nazwę ordo: katechumeni, dziewice, małżonkowie,
wdowy. . -
1538 Włączanie do jednego z tych stanów
Kościoła dokonywało się na mocy obrzędu nazywanego ordinatio, który stanowił akt
religijny i liturgiczny, będący konsekracją, błogosławieństwem lub sakramentem.
Dzisiaj wyraz ordinatio jest zarezerwowany dla aktu sakramentalnego, który
włącza do stanu biskupów, prezbiterów i diakonów. Jest to coś więcej niż zwykłe
wybranie, wyznaczenie, delegacja lub ustanowienie przez wspólnotę. Ten akt
sakramentalny udziela daru Ducha Świętego, pozwalającego wykonywać ,,świętą
władzę", która może pochodzić jedynie od samego Chrystusa, przez Jego Kościół.
Święcenia określa się także jako consecratio, są bowiem pewnym wyłączeniem i
przyjęciem przez samego Chrystusa w służbę Kościołowi. Włożenie rąk przez
biskupa i modlitwa konsekracyjna stanowią widzialny znak tej konsekracji.
II. Sakrament
święceń w ekonomii zbawienia
Kapłaństwo Starego Testamentu
1539 Lud wybrany został ustanowiony przez Boga
,,królestwem kapłanów i ludem świętym" (Wj 19, 6). Jednak w narodzie izraelskim
Bóg wybrał jedno z dwunastu pokolen, pokolenie Lewiego, przeznaczając je do
służby liturgicznej. Sam Bóg był częścią jego dziedzictwa. Specjalny obrzęd
zapoczątkował kapłaństwo Starego Przymierza. Kapłani zostali ustanowieni ,,dla
ludzi w sprawach odnoszących się do Boga, aby składali dary i ofiary za
grzechy".
1540 Kapłaństwo, ustanowione w celu głoszenia
słowa Bożego i przywracania na nowo jedności z Bogiem przez ofiary i modlitwę,
było jednak nieskuteczne, ponieważ nie mogło przynieść zbawienia, potrzebowało
nieustannego powtarzania ofiar i nie mogło dokonać ostatecznego uświęcenia.
Mogła tego dokonać jedynie ofiara Chrystusa.
1541 Liturgia Kościoła widzi jednak w
kapłaństwie Aarona i posłudze lewitów, a także w ustanowieniu siedemdziesięciu
,,Starszych", zapowiedzi posługi święceń Nowego Przymierza. W obrządku łacińskim
Kościół modli się w prefacji konsekracyjnej święceń biskupich: Boże i Ojcze
Jezusa Chrystusa, naszego Pana... W ciągu dziejów Starego Przymierza zaczynałeś
nadawać kształt Twojemu Kościołowi; od początku przeznaczyłeś lud wywodzący się
od Abrahama, aby stał się ludem świętym; ustanowiłeś jego zwierzchników i
kapłanów i zawsze troszczyłeś się o służbę w Twoim przybytku...
1542 Podczas świąceń prezbiterów Kościół modli
się: Już w czasach Starego Przymierza rozwinęły się posługi ustanowione dla
sprawowania świętych obrzędów, bo kiedy wybrałeś Mojżesza i Aarona, aby
uświęcali lud i nim kierowali, ustanowiłeś im do pomocy mężów niższych stopniem
i godnością. Ty na pustyni udzieliłeś bogactwa ducha Mojżesza siedemdziesięciu
roztropnym mężom, aby dzięki ich pomocy mógł on łatwiej kierować Twoim ludem.
Podobnie na synów Aarona przelałeś obfitą łaskę daną ich ojcu...
1543 W modlitwie konsekracyjnej podczas święceń
diakonów Kościół wyznaje: Ty sprawiasz, że ciało Chrystusa, czyli Twój Kościół,
ubogacony rozmaitymi łaskami niebieskimi, złączony mimo odrębności swoich
członków przedziwną więzi przez Ducha Świętego, wzrasta i rozszerza się na coraz
wspaniaszą Twoją świątynię; Ty na początku wybrałeś synów Lewiego do pełnienia
posługi w Przybytku Starego Prawa, a dzisiaj ustanawiasz trzy stopnie Twoich
sług i powołujesz ich przez święte obrzędy, aby oddawali cześć Twojemu imieniu.
Jedyne kapłaństwo Chrystusa
1544 Wszystkie zapowiedzi kapłaństwa w Starym
Przymierzu znajdują swoje wypełnienie w Chrystusie Jezusie, ,,jedynym Pośredniku
między Bogiem a ludźmi" (1 Tm 2, 5). Melchizedek, ,,kapłan Boga Najwyższego"
(Rdz 14, 18), jest uważany przez Tradycję chrześcijańską za zapowiedź kapłaństwa
Chrystusa, jedynego ,,arcykapłana na wzór Melchizedeka" (Hbr 5, 10; 6, 20), ,,swiętego
i niewinnego i nieskalanego" (Hbr 7, 26), który ,,jedną Ofiarą udoskonalił na
wieki tych, którzy są uświęcani" (Hbr 10, 14), to znaczy jedyną ofiarą swego
krzyża.
1545 Odkupieńcza ofiara Chrystusa jest jedyna,
wypełniona raz na zawsze, a jednak uobecnia się w Ofierze eucharystycznej
Kościoła. To samo dotyczy jedynego kapłaństwa Chrystusa; uobecnia się ono przez
kapłaństwo służebne, nie pomniejszając jedyności kapłaństwa Chrystusa: ,,Dlatego
sam Chrystus jest prawdziwym kapłanem, a inni są tylko Jego sługami".
Dwa sposoby uczestniczenia w jedynym
kapłaństwie Chrystusa
1546 Chrystus, Arcykapłan i jedyny Pośrednik,
uczynił Kościół ,,królestwem - kapłanami dla Boga i Ojca swojego" (Ap 1, 6)15.
Cała wspólnota wierzących jako taka jest kapłańska. Wierni wykonują swoje
kapłaństwo, wynikające ze chrztu, przez udział w posłaniu Chrystusa, kapłana,
proroka i Króla, każdy zgodnie z własnym powołaniem.. Przez sakramenty chrztu i
bierzmowania wierni ,,poświęcani są jako święte kapłaństwo".
1547 Kapłaństwo urzędowe, czyli hierarchiczne,
biskupów i prezbiterów oraz kapłaństwo wspólne wszystkich wiernych - chociaż
,,jedno i drugie we właściwy sobie sposób uczestniczy w jedynym kapłaństwie
Chrystusowym", różnią się jednak co do istoty, będąc sobie ,,wzajemnie
przyporządkowane". W jakim sensie? Podczas gdy kapłaństwo wspólne wiernych
urzeczywistnia się przez rozwój łaski chrztu, przez życie wiarą, nadzieją i
miłością, przez życie według Ducha, to kapłaństwo urzędowe służy kapłaństwu
wspólnemu, przyczynia się ono do rozwoju łaski chrztu wszystkich chrześcijan.
Jest ono jednym ze środków, przez które Chrystus nieustannie buduje i prowadzi
swój Kościół. Dlatego przekazuje się je przez osobny sakrament, a mianowicie
sakrament święceń.
W osobie Chrystusa-Głowy...
1548 W służbie eklezjalnej wyświęconego kapłana
jest obecny w swoim Kościele sam Chrystus jako Głowa swojego Ciała, jako Pasterz
swojej trzody, Arcykapłan odkupieńczej ofiary, nauczyciel Prawdy. To właśnie
wyraża Kościół, mówiąc, że kapłan na mocy sakramentu święceń działa ,,w osobie
Chrystusa-Głowy" (in persona Christi Capitis): Jest więc jeden i ten sam kapłan,
Chrystus Jezus, którego najświętszą osobę zastępuje kapłan. Ten ostatni bowiem
dzięki konsekracji kapłańskiej upodabnia się do Najwyższego kapłana i posiada
władzę działania mocą i w osobie samego Chrystusa (wirtute ac persona ipsius
Christi). Chrystus jest źródłem wszelkiego kapłaństwa: kapłan Starego Prawa był
figurą Chrystusa, a kapłan Nowego Prawa działa mocą i w imieniu samego
Chrystusa.
1549 Przez pełniących posługę święceń,
zwłaszcza przez biskupów i prezbiterów, we wspólnocie wierzących staje się
widzialna obecność Chrystusa jako Głowy Kościoła. Według trafnego wyrażenia św.
Ignacego Antiocheńskiego, biskup jest ,,figurą Ojca", jakby żywym obrazem Boga
Ojca.
1550 Obecności Chrystusa w pełniącym posługę
święceń nie należy rozumieć w taki sposób, jakby był on zabezpieczony przed
wszelkimi ludzkimi słabościami, takimi jak chęć panowania, błąd, a nawet grzech.
Moc Ducha Świętego nie gwarantuje w taki sam sposób wszystkich czynów pełniących
posługę święceń. Podczas gdy gwarancja ta jest dana w aktach sakramentalnych,
tak że nawet grzeszość pełniącego posługę święceń nie może stanowić przeszkody
dla owocu łaski, to jednak istnieje wiele innych czynów, na których pozostają
ślady jego ludzkich cech, nie zawsze będących znakiem wierności Ewangelii, a
przez to mogących szkodzić apostolskiej płodności Kościoła.
1551 Kapłaństwo ma charakter służebny. ,,Urząd,
który Pan powierzył pasterzom ludu swego, jest prawdziwą służbą". Kapłaństwo
jest całkowicie skierowane ku Chrystusowi i ludziom; zależy całkowicie od
Chrystusa i Jego jedynego kapłaństwa; zostało ustanowione dla ludzi i dla
wspólnoty Kościoła. Sakrament święceń przekazuje świętą władze, która jest
jedynie władzą Chrystusa. Wykonywanie tej władzy powinno więc stosować się do
wzoru Chrystusa, który z miłości uczynił się ostatnim i stał się sługą
wszystkich. ,,Słusznie więc nazwał Pan opiekę nad owieczkami dowodem miłości
względem Niego".
,,...w imieniu całego Kościoła"
1552 kapłaństwo urzędowe ma za zadanie nie
tylko reprezentować Chrystusa - Głowę Kościoła - wobec zgromadzenia wiernych.
Działa także w imieniu całego Kościoła, gdy zanosi do Boga modlitwę Kościoła, a
zwłaszcza gdy składa Ofiarę eucharystyczną.
1553 ,,W imieniu całego Kościoła" - nie oznacza
to, że kapłani są delegatami wspólnoty. Modlitwa i ofiara Kościoła są
nieodłączne od modlitwy i ofiary Chrystusa, Jego Głowy. Jest to zawsze kult
Chrystusa w Kościele i przez Kościół. Cały Kościół, ciało Chrystusa, modli się i
składa siebie w ofierze Bogu Ojcu: ,, przez Chrystusa z Chrystusem i w
Chrystusie", w jedności Ducha Świętego. Całe Ciało(głowa i członki), modli się i
ofiaruje, dlatego też ci, którzy w tym Ciele są w sposób specjalny szafarzami,
są nazywani nie tylko sługami Chrystusa, lecz także sługami Kościoła. Kapłaństwo
urzędowe może reprezentować Kościół dlatego, że reprezentuje ono Chrystusa.
III. Trzy stopnie
sakramentu święceń
1554 ,,Urząd kościelny, przez Boga ustanowiony,
sprawowany jest w różnych stopniach święceń przez tych, którzy od starożytności
już noszą nazwę biskupów, prezbiterów i diakonów". Nauka katolicka, wyrażona w
liturgii, urząd Nauczycielski i stała praktyka Kościoła uznają, że istnieją dwa
stopnie uczestniczenia w kapłaństwie Chrystusa: episkopat i prezbiterat.
Diakonat jest przeznaczony do pomocy im i służenia. Dlatego pojęcie sacerdos -
kapłan - oznacza obecnie biskupów i prezbiterów, a nie diakonów. Nauka katolicka
przyjmuje jednak, że zarówno dwa stopnie uczestniczenia w kapłaństwie (epskopat
i prezbiterat), jak i stopień służebny (dikonat), są udzielane za pośrednictwem
aktu sakramentalnego nazywanego ,,święceniami", to znaczy przez sakrament
święceń: Niech wszyscy szanują diakonów jak samego Jezusa Chrystusa, a także
biskupa, który jest obrazem Ojca, i prezbiterów jako Radę Boga i zgromadzenie
Apostołów; bez nich nie można mówić o Kościele.
Swięcenia biskupie - pełnia sakramentu święceń
1555 ,,Wśród tych rozmaitych posług, od
najdawniejszych czasów sprawowanych w Kościele, pierwsze miejsce, jak świadczy
Tradycja, zajmuje posługa tych, którzy ustanowieni biskupami dzięki sukcesji
sięgającej początków, rozporządzają latoroślami wyrosłymi z nasienia
apostolskiego".
1556 By wypełnić swoje wzniosłe posłanie,
,,Apostołowie ubogaceni zostali przez Chrystusa specjalnym wylaniem Ducha
Świętego zstępującego na nich, sami zaś przekazali dar duchowy pomocnikom swoim
przez włożenie na nich rąk; dar ten przekazany został aż do nas w sakrze
biskupiej".
1557 Sobór watykański II ,,uczy, że przez
konsekrację biskupią udziela się pełni sakramentu świeceń, która zarówno w
tradycji liturgicznej Kościoła, jak i w wypowiedziach świętych Ojców nazywana
jest najwyższym kapłaństwem bądź pełnią świętego posługiwania".
1558 ,,Sakra biskupia wraz z urzędową funkcję
uświęcania przynosi również funkcję nauczania i rządzenia; przez włożenie rąk i
przez słowa konsekracji udzielana jest łaska Ducha Świętego i wyciskane święte
znamię, tak że biskupi w sposób szczególny i dostrzegalny przejmują rolę samego
Chrystusa, mistrza, Pasterza i kapłana, i w Jego osobie działają". ,,Biskupi
zatem, przez danego im Ducha Świętego, stali się prawdziwymi i autentycznymi
nauczycielami wiary, kapłanami i pasterzami".
1559 ,,Członkiem Kolegium Biskupiego zostaje
się na mocy sakramentalnej konsekracji i hierarchicznej wspólnoty z głową
Kolegium oraz jego członkami". Charakter i kolegialna natura stanu biskupiego
wyraża się między innymi w starożytnej praktyce Kościoła polegającej na tym, że
w konsekracji nowego biskupa uczestniczy większa liczba biskupów. Dla
prawowitych święceń biskupich wymagana jest dzisiaj specjalna decyzja Biskupa
Rzymu, ponieważ stanowi on najwyższą widzialną więź komunii Kościołów
partykularnych w jednym Kościele i zapewnia ich wolność.
1560 Każdy biskup jako wikariusz Chrystusa
pełni misję pasterską w powierzonym sobie Kościele partykularnym, ale
równocześnie kolegialnie ze wszystkimi braćmi w biskupstwie uczestniczy w trosce
o wszystkie Kościoły: ,,Chociaż każdy biskup jest właściwym pasterzem tylko tej
cząstki trzody, która została powierzona jego trosce, to jednak jako prawowity
następca Apostołów z ustanowienia Bożego jest odpowiedzialny razem z innymi za
apostolskie posłanie Kościoła".
1561 Wszystko to, co zostało powiedziane,
wyjaśnia, dlaczego Eucharystia sprawowana przez biskupa ma zupełnie wyjątkowe
znaczenie. Wyraża się w niej Kościół zgromadzony wokół ołtarza pod
przewodnictwem tego, kto w sposób widzialny reprezentuje Chrystusa, Dobrego
Pasterza i Głowę Kościoła.
Swięcenia prezbiterów - współpracowników
biskupa
1562 ,,Chrystus, którego Ojciec uświęcił i
posłał na świat, uczestnikami swego uświęcenia i posłannictwa uczynił, za
pośrednictwem swoich Apostołów, ich następców, to znaczy biskupów; oni zaś w
sposób prawomocny przekazali zadania swego Urzędu w różnym stopniu różnym
jednostkom w Kościele". ,,Obowiązek posługi biskupiej został zlecony w stopniu
podporządkowanym prezbiterom, aby ustanowieni w stanie kapłańskim, byli
współpracownikami stanu biskupiego, w celu należytego wypełniania powierzonego
przez Chrystusa apostolskiego posłannictwa".
1563 ,,Urząd prezbiterów jest związany z
biskupstwem, uczestniczy we władzy, mocą której sam Chrystus ciało swoje buduje,
uświęca i rządzi. Dlatego też kapłaństwo prezbiterów zakłada wprawdzie
sakramenty chrześcijańskiego wtajemniczenia, zostaje jednak udzielone przez ten
specjalny sakrament, mocą którego prezbiterzy dzięki namaszczeniu Ducha Świętego
zostają naznaczeni szczególnym znamieniem i tak upodabniają się do Chrystusa
kapłana, aby mogli działać w zastępstwie Chrystusa-Głowy".
1564 ,,Prezbiterzy, choć nie posiadają szczytu
kapłaństwa i w wykonywaniu swojej władzy zależni są od biskupów, związani są
jednak z nimi godnością kapłańską i na mocy sakramentu kapłaństwa, na
podobieństwo Chrystusa, najwyższego i wiecznego kapłana, wyświęcani są, aby
głosić Ewangelię, być pasterzami wiernych i celebrować kult Boży jako prawdziwi
kapłani Nowego Testamentu".
1565 Na mocy sakramentu święceń prezbiterzy
uczestniczą w powszechnym posłaniu powierzonym Apostołom przez Chrystusa.
Duchowy dar, jaki otrzymali przez świącenia, przygotowuje ich nie do jakiegoś
ograniczonego i zacieśnionego posłania, ale ,,do najszerszej i powszechnej misji
zbawienia «aż po krańce ziemi»", , z sercem gotowym do głoszenia wszędzie
Ewangelii".
1566 ,,Swój zaś święty urząd sprawują przede
wszystkim w kulcie czy uczcie eucharystycznej, w której działając w zastępstwie
(in persona) Chrystusa i głosząc Jego tajemnicę, łączą modlitwy wiernych z
ofiarą Tego, który jest ich Głową, i uobecniają we Mszy świętej, aż do przyjścia
Pańskiego, jedyną świętą ofiarę Nowego Testamentu, mianowicie Chrystusa,
ofiarującego się raz jeden Ojcu na ofiarę niepokałaną". Z tej jedynej ofiary
czerpie swoją moc cała ich posługa kapłańska.
1567 ,,Kapłani, pilni współpracownicy stanu
biskupiego, jego pomoc i narzędzie, powołani do służenia Ludowi Bożemu, stanowią
wraz ze swym biskupem jedno grono kapłańskie (presbyterium), poświęcające się
różnym powinnościom. W poszczególnych lokalnych zgromadzeniach wiernych czynią
oni obecnym w pewnym sensie samego biskupa, z którym jednoczą się ufnie i
wielkodusznie, i jego obowiązki oraz starania biorą w części na siebie i
troskliwie na co dzień je wykonują". Prezbiterzy mogą wykonywać swoją posługę
tylko w zależności od biskupa i w komunii z nim. Przyrzeczenie posłuszeństwa,
jakie składają biskupówi podczas święceń, i pocałunek pokoju biskupa na końcu
Liturgii święceń oznaczają, że biskup uważa ich za swoich współpracowników,
synów, braci i przyjaciół, a oni ze swej strony powinni okazywać mu miłość i
posłuszeństwo.
1568 ,,Wszyscy prezbiterzy, ustanowieni przez
świecenia w stanie kapłańskim, związani są z sobą najsciślejszym braterstwem
sakramentalnym; szczególnie zaś w diecezji, której służbie są oddani pod
zwierzchnictwem własnego biskupa, tworzą jeden zespół prezbiterów". Jedność
prezbiterium wyraża się w liturgii przez zwyczaj, zgodnie z którym podczas
obrzędu święceń po biskupie na nowo wyświęconego wkładają ręce także kapłani.
Swięcenia diakonów - ,,dla posługi"
1569 ,,Na niższym szczeblu hierarchii stoją
diakoni, na których nakłada się ręce «nie dla kapłaństwa, lecz dla posługi»".
Przy święceniach diakonatu tylko biskup wkłada ręce. Oznacza to, że diakon jest
specjalnie związany z biskupem w zadaniach swojej ,,diakonii".
1570 Diakoni uczestniczą w specjalny sposób w
posłaniu i łasce Chrystusa. Sakrament święceń naznacza ich pieczęcią
(,,charakterem"), której nikt nie może usunąć. Upodabnia ich ona do Chrystusa,
który stał się ,,diakonem", to znaczy sługą wszystkich. Dodiakonów należy między
innymi asystowanie biskupówi i prezbiterom przy celebracji Boskich misteriów,
szczególnie Eucharystii, jej udzielanie, asystowanie przy zawieraniu rnałżeństwa
i błogosławienie go, głoszenie Ewangelii i przepowiadanie, prowadzenie pogrzebu
i poświęcanie się różnym posługom miłości.
1571 Od czasu Soboru watykańskiego II Kościół
łaciński przywrócił diakonat ,,jako właściwy i trwały stopień hierarchiczny",
podczas gdy Kościoły wschodnie zachowały go nieprzerwanie. Diakonat stały, który
może być udzielany żonatym mężczyznom, stanowi znaczne wzbogacenie posłania
Kościoła. Istotnie, jest czymś właściwym i pożytecznym, by mężczyzni, którzy
pełnią w Kościele prawdziwie posługę diakona, czy to w życiu liturgicznym i
duszpasterskim, czy to w pracy społecznej i charytatywnej, ,,byli umacniani
przez obrzęd włożenia rąk przekazany tradycją apostolską i złączeni ściślej z
ołtarzem, aby przez sakramentalna łaskę diakonatu mogli skuteczniej wykonywać
swoją służbę".
IV. Celebracja sakramentu święceń
1572 Celebracja święceń biskupa, prezbiterów
czy diakonów ze względu na szczególne znaczenie dla życia Kościoła
partykularnego powinna odbywać się z udziałem wielu wiernych. Zazwyczaj powinna
odbywać się w niedzielę, w katedrze, w sposób odpowiednio uroczysty. Trzy
święcenia - biskupa, prezbitera i diakona - przebiegają w podobny sposób. Są one
udzielane w ramach Liturgii eucharystycznej.
1573 Istotny obrzęd sakramentu święceń dla
wszystkich trzech stopni stanowi włożenie rąk przez biskupa na głową
wyświęcanego, a także specjalna modlitwa konsekracyjna, będąca prośbą do Boga o
wylanie Ducha Świętego i udzielenie Jego darów dostosowanych do posługi, do
której kandydat jest wyświęcany.
1574 Podobnie jak we wszystkich sakramentach,
właściwej celebracji towarzyszą obrzędy dodatkowe. Różnią się one bardzo w
różnych tradycjach liturgicznych, ale ich wspólną cechą jest wyrażanie
wielorakiego znaczenia łaski sakramentalnej. W obrządku łacińskim obrzędy
wstępne: przedstawienie i wybór kandydata, przemówienie biskupa, pytania
stawiane kandydatowi, litania do wszystkich świętych - mają potwierdzić, że
wybór kandydata został dokonany zgodnie z praktyką Kościoła. Przygotowują one do
uroczystego aktu konsekracji, po którym wiele obrzędów ma wyrazić i dopełnić w
sposób symboliczny dokonywane misterium. W przypadku biskupa i prezbitera
namaszczenie krzyżem świętym jest znakiem specjalnego namaszczenia przez Ducha
Świętego, który czyni owocną ich posługę. W przypadku biskupa ma miejsce
przykazanie Księgi Ewangelii, pierścienia, mitry i pastoralu na znak jego
apostolskiego posłania głoszenia słowa Bożego, jego wierności Kościołowi,
oblubienicy Chrystusa, i jego władzy pasterza trzody Pana. Przy święceniach
prezbitera przekazuje się patenę i kielich, ,,ofiarę ludu świętego", którą
prezbiter ma składać Bogu. Przy święceniach diakonów przekazuje się im księgę
Ewangelii na znak, że otrzymali posłannictwo głoszenia Ewangelii Chrystusa.
V. Kto może udzielać
sakramentu święceń?
1575 Sam Chrystus wybrał Apostołów i dał im
udział w swoim posłaniu i w swojej władzy. Wyniesiony na prawicę Ojca, nie
opuszcza On swojej trzody, lecz strzeże jej przez Apostołów, otaczając stałą
opieką, i kierując przez pasterzy, którzy nadal prowadzą Jego dzieło. A zatem,
to Chrystus ,,ustanawia" jednych apostołami, innych pasterzami. Działa On nadal
przez biskupów.
1576 Ponieważ sakrament święceń jest
sakramentem posługi apostolskiej, przekazywanie tego ,,daru duchowego",
,,nasienia apostolskiego", należy do biskupów jako następców Apostołów. Biskupi
ważnie wyświęceni, to znaczy włączeni w sukcesję apostolską, udzielają ważnie
trzech stopni sakramentu święceń.
VI. Kto może
otrzymać sakrament święceń?
1577 ,,Święcenia ważnie przyjmuje tylko
mężczyzna ochrzczony". Pan Jezus wybrał mężczyzn, by utworzyć kolegium Dwanastu
Apostołów, i tak samo czynili Apostołowie, gdy wybierali swoich
współpracowników, którzy mieli przejąć ich misję. Kolegium Biskupów, z którym
prezbiterzy są zjednoczeni w kapłaństwie, uobecnia i aktualizuje aż do powrotu
Chrystusa kolegium Dwanastu. Kościół czuje się związany tym wyborem dokonanym
przez samego Pana. Z tego powodu nie są możliwe święcenia kobiet.
1578 Nikt nie ma prawa do otrzymania sakramentu
święceń, ponieważ nikt nie może przyznać sobie samemu tej posługi. Powołuje do
niej Bóg. Kto uważa, że rozpoznaje w sobie znaki powołania Bożego do posługi
święceń, powinien pokornie poddać swoje pragnienie autorytetowi Kościoła, na
którym spoczywa odpowiedzialność i prawo wybrania kogoś do przyjęcia sakramentu
święceń. Jak każda łaska, sakrament święceń może być przyjety tylko jako
niezasłużony dar.
1579 Wszyscy pełniący posługę święceń w
Kościele łacińskim, z wyjątkiem stałych diakonów, są zazwyczaj wybierani spośród
wierzących nie żonatych mężczyzn, którzy chcę zachować celibat ,,dla Królestwa
niebieskiego" (Mt 19, 12). Powołani do tego, by poświęcić się niepodzielnie Panu
i ,,Jego sprawom", oddają się całkowicie Bogu i ludziom. Celibat jest znakiem
nowego życia, do służby któremu jest konsekrowany szafarz Kościoła. Przyjęty
radosnym sercem, zapowiada on bardzo jasno Królestwo Boże.
1580 W Kościołach wschodnich od wieków jest
przyjęta inna dyscyplina. Podczas gdy biskupi wybieram są wyłącznie spośrod
celibatariuszy, mężczyźni żonaci mogą otrzymywać święcenia diakonatu i
prezbiteratu. Od dawna ta praktyka jest uznana za prawowitą; żonaci prezbiterzy
wypełniają owocnie swoją posługę w łonie ich wspólnot. Celibat prezbiterów jest
zresztą w wielkiej czci w Kościołach wschodnich i wielu prezbiterów wybiera go
dobrowolnie dla Królestwa Bożego. Zarówne w praktyce Kościołów wschodnich, jak
zachodnich nie może żenić się ten, kto już przyjął sakrament święceń.
VII. Skutki
sakramentu święceń
Niezatarty charakter
1581 Sakrament święceń przyjmującego go
upodabnia do Chrystusa dzięki specjalnej łasce Ducha Świętego, czyniąc go
narzędziem Chrystusa dla Jego Kościoła. Święcenia uzdalniają go, by mógł działać
jako przedstawiciel Chrystusa, głowy Kościoła, w Jego potrójnej funkcji kapłana,
proroka i króla.
1582 Jak w przypadku chrztu i bierzmowania, to
uczestnictwo w funkcji Chrystusa jest udzielane raz na zawsze. Sakrament święceń
wyciska również niezatarty charakter duchowy i nie może być powtarzany ani
udzielany tylko na pewien czas.
1583 Kto został wyświęcony w sposób ważny, może
oczywiście ze słusznych powodów zostać zwolniony z obowiązków i funkcji
związanych ze święceniami lub otrzymać zakaz ich wykonywania, nie może jednak
stać się człowiekiem świeckim w ścisłym sensie", ponieważ charakter wyciśnięty
przez święcenia jest nieusuwalny. Powołanie i posłanie otrzymane w dniu święceń
naznaczyły go na zawsze.
1584 Ponieważ przez pełniącego posługę święceń
działa i zbawia sam Chrystus, niegodność kapłana nie jest przeszkodą dla
działania Chrystusa. Mówi o tym z mocą św. Augustyn: Kto zaś jest sługą pysznym,
należy do diabła, jednak daru Chrystusa nie plami. Co przez niego spływa, jest
czyste, co przez niego przechodzi, jest jasne, dostaje się na żyzną glebę.
Duchowa moc sakramentu jest jakby światłością- Ci, którzy mają być oświeceni,
przyjmują ją czystą, a jeśli nawet przechodzi przez nieczystych, nie ulega
splamieniu.
Łaska Ducha Świętego
1585 Przez łaskę Ducha Świętego, która jest
właściwa dla sakramentu święceń, wyświęcony zostaje upodobniony do Chrystusa
kapłana, nauczyciela i Pasterza, którego jest sługą.
1586 Dla biskupa jest to przede wszystkim łaska
mocy (,,Duch, który czyni zwierzchników": Modlitwa przy konsekracji biskupa w
obrządku łacińskim): łaska prowadzenia i bronienia z mocą i roztropnością
Kościoła, jak ojciec i pasterz, z miłością bezinteresowną do wszystkich, ale
szczególnie do ubogich, chorych i potrzebujących. Łaska ta pobudza biskupa do
głoszenia wszystkim Ewangelii, do tego, by był wzorem dla swojej trzody, by
wyprzedzał ją na drodze uświęcenia, utożsamiając się w Eucharystii z Chrystusem,
kapłanem i Ofiarą, nie bojąc się oddać swego życia za owce:
Ojcze, który znasz serca, udział tej łaski
Twemu słudze, którego wybrałeś do biskupstwa, by pasł Twoją świętą trzodę i
wykonywał nienagannie wobec Ciebie najwyższe kapłaństwo, służąc Tobie dniem i
nocą; niech wyprasza nieustannie Twą łaskawość i ofiaruje dary Twojego świętego
Kościoła; niech posiada na mocy najwyższego kapłaństwa władzę odpuszczania
grzechów zgodnie z Twoim poleceniem, niech rozdziela posługi według Twego
rozkazu i rozwiązuje z wszelkich więzów na mocy władzy, jaką dałeś Apostołom;
niech podoba się Tobie przez łagodność i czystość serca, składając Ci miłą woń,
przez Twego Syna Jezusa Chrystusa.
1587 Duchowy dar, którego udzielają święcenia
prezbiteratu, wyraża następująca modlitwa odmawiana w obrządku bizantyjskim.
Biskup, wkładając ręce, mówi między innymi:
Panie, napełnij darem Ducha Świętego tego,
którego raczyłeś podnieść do godności kapłaństwa, by był godny bez zarzutu stać
przy Twoim ołtarzu, głosić Ewangelię Twojego królestwa, pełnić posługę Twego
słowa prawdy, składać Ci dary i ofiary duchowe, odnawiać Twój lud przez kąpiel
odrodzenia, tak aby on sam wyszedł na spotkanie naszego wielkiego Boga i
Zbawiciela, Jezusa Chrystusa, Twojego jedynego Syna, w dniu Jego powtórnego
przyjścia i by otrzymał z Twojej nieskończonej dobroci nagrodę za wierne
wypełnianie swojego zadania.
1588 Diakoni, ,,umocnienią łaską sakramentalną,
w posłudze Liturgii słowa i miłości, służą Ludowi Bożemu w łączności z biskupem
i jego kapłanami".
1589 Wobec wielkości łaski i misji kapłańskiej
święci doktorzy odczuwali naglące wezwanie do nawrócenia, by całym swoim życiem
odpowiedzieć Temu, którego sługami ustanowił ich sakrament. I tak św. Grzegorz z
Nazjanzu jako młody kapłan wola: Trzeba zacząć od oczyszczenia siebie, zanim
będzie się oczyszczało innych; trzeba posiąść naukę, by móc uczyć; trzeba stać
się światłem, by oświecać, samemu zbliżyć się do Boga, by innych do Niego
przybliżać, być uświęconym, by uświęcać, prowadzić za rękę i rodzić rozumnie.
Wiem, czyimi jesteśmy sługami, w jakim stanie się znajdujemy i kim jest Ten, do
kogo zmierzamy. Znam wielkość Boga i słabość człowieka, ale także jego moc. Kim
więc jest kapłan? Jeśli obrońcą prawdy, wznosi się z aniołami, wielbi z
archaniołami, składa na ołtarzu dary ofiarne, uczestniczy w kapłaństwie
Chrystusa, odnawia stworzenie, przywraca w nim obraz Boży, przysposabia je do
świata wyższego i, co najważniejsze: jest przebóstwiany i przebostwia. Święty
Proboszcz z Ars mówi: ,,Kapłan prowadzi dalej dzieło odkupienia na ziemi..."
,,Gdyby dobrze zrozumiało się kim jest kapłan na ziemi, można by umrzeć, nie z
przerażenia, lecz z miłości..." ,,Kapłaństwo - to miłość serca Jezusowego".
W skrócie
1590 Święty Paweł mówii do swojego ucznia
Tymoteusza: ,,Przypominam ci, abyś rozpalił na nowo charyzmat Boży, który jest w
tobie przez nałożenie moich rąk". ,,Jeśli ktoś dąży do biskupstwa, pożąda
dobrego zadania" (1 Tm 3, 1). Do Tytusa powiedział: W tym celu zostawiłem cię na
Krecie, byś zalegle sprawy należycie załatwił i ustanowił w każdym mieście
prezbiterów, jak ci zarzędziłem".
1591 Cały Kościół jest ludem kapłańskim. Przez
chrzest wszyscy wierni uczestniczą w kapłaństwie Chrystusa. Uczestnictwo to jest
nazywane ,,wspólnym kapłaństwem wiernych". U jego podstaw i dla służenia mu
istnieje inne uczestnictwo w posłaniu Chrystusa, przekazywane przez sakrament
świeceń, którego misją jest pełnienie służby we wspólnocie, w imieniu i w osobie
Chrystusa-Głowy.
1592 Kapłaństwo urzędowe różni się istotowo od
wspólnego kapłaństwa wiernych, ponieważ udziela świętej władzy w służbie
wiernym. Pełniący urząd świeceń wykonują swoją posługę wobec Ludu Bożego przez
nauczanie (munus docenti), kult Boży (munus liturgicum) i rządy pasterskie (munus
regendi).
1593 Od początku posługa święceń była udzielana
i wykonywana według trzech stopni: jako posługa biskupów, prezbiterów i
diakonów. Posługi udzielane przez święcenia są niezastąpione w organicznej
strukturze Kościoła. Bez biskupów, prezbiterów i diakonow nie można mówić o
Kościele.
1594 Biskup otrzymuje pełnię sakramentu
święceń, która włącza go do kolegium Biskupów i czyni widzialną głową
powierzonego mu Kościoła partykularnego. Biskupi jako następcy Apostołów i
członkowie kolegium mają udział w odpowiedzialności apostolskiej i w posłaniu
całego Kościoła pod zwierzchnictwem papieża, następcy św. Piotra.
1595 Prezbiterzy są zjednoczeni z biskupami w
godności kapłańskiej, a równocześnie zależą od nich w wykonywaniu swoich funkcji
duszpasterskich; są powołani, by być roztropnymi współpracownikami biskupów.
Tworzą oni wokół swojego biskupa prezbiterium, które wraz z nim jest
odpowiedzialne za Kościół partykularny. Otrzymują od biskupa misję kierowania
wspólnotą parafialną lub określoną funkcję kościelną.
1596 Diakoni są wyświecani dla zadań posługi w
Kościele. Nie otrzymują oni kapłaństwa posługi, ale święcenia dają im prawo do
ważnych funkcji w posłudze słowa, w kulcie Bożym, w zadaniach duszpasterskich i
charytatywnych, które mają pełnić pod pasterskim zwierzchnictwem swojego
biskupa.
1597 Sakrament święceń udzielany jest przez
włożenie rąk, któremu towarzyszy uroczysta modlitwa konsekracyjna. Prosi się w
niej Boga, by otrzymującemu święcenia udzielił łask Ducha Świętego, potrzebnych
dla jego pslagi. Świecenia wyciskają niezatarty charakter sakramentalny.
1598 Kościół udziela sakramentu święceń tylko
mężczyznom ochrzczonym, których zdolności do wykonywania posługi kapłańskici
zostały starannie rozeznane. Odpowiedzialność i prawo dopuszczenia kogoś do
przyjęcia sakramentu świeceń przysługuje władzy kościelnej.
1599 W Kościele łacińskim sakrament świeceń
prezbiteratu jest udzielany w sposób zwyczajny tylko kandydatom, którzy są
gotowi dobrowolnie przyjąć celibat i publicznie wyrażają wolę zachowania go z
miłości do królestwa Bożego i służby ludziom.
1600 Udzielanie sakramentu świeceń wszystkich
trzech stopni należy do biskupów.
|
|