|
SAKRAMENT BIERZMOWANIA
1285 Sakrament bierzmowania wraz z chrztem i
Eucharystią należy do ,,sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego", którego
jedność powinna być zachowywana. Przyjęcie tego sakramentu jest konieczne jako
dopełnienie łaski chrztu. Istotnie, ,, przez sakrament bierzmowania (ochrzczeni)
jeszcze ściślej wiążą się z Kościołem, otrzymują szczególną moc Ducha Świętego i
w ten sposób jeszcze mocniej zobowiązani są, jako prawdziwi świadkowie
Chrystusa, do szerzenia wiary słowem i uczynkiem oraz do bronienia jej".
I. Bierzmowanie w
ekonomii zbawienia
1286 W Starym Testamencie prorocy zapowiadali,
że Duch Pana spocznie na oczekiwanym Mesjaszu ze względu na Jego zbawcze
posłanie. Zstąpienie Ducha Świętego na Jezusa, kiedy Jan udzielał Mu chrztu,
było znakiem, że jest On tym, który miał przyjść, że jest Mesjaszem, Synem
Bożym. Jezus poczęty za sprawą Ducha Świętego urzeczywistnia całe swoje życie i
całe swoje posłanie w pełnej jedności z Duchem Świętym, którego Ojciec daje Mu
,, w niezmierzonej obfitości" (J 3, 34).
1287 Ta pełnia Ducha nie miała pozostać jedynie
udziałem Mesjasza, ale miała być udzielona całemu ludowi mesjańskiemu. Chrystus
wielokrotnie obiecywał wylanie Ducha. Spełnił najpierw tę swoją obietnicę w dniu
Paschy, a następnie w sposób bardziej zdumiewający w dniu Pięćdziesiątnicy.
Apostołowie napełnieni Duchem Świętym zaczynają głosić ,,wielkie dzieła Boże" (Dz
2, 11), a Piotr oznajmia, że to wylanie Ducha jest znakiem czasów mesjańskich.
Ci, którzy wówczas uwierzyli słowom Apostołów i pozwolili się ochrzcić,
otrzymali z kolei dar Ducha Świętego.
1288 ,,Od tego czasu Apostołowie, wypełniając
wolę Chrystusa, przez wkładanie rąk udzielali neofitom daru Ducha Świętego,
który uzupełniał łaskę chrztu. Dlatego w Liście do Hebrajczyków wśród pierwszych
elementów formacji chrześcijańskiej wymienia się naukę o chrzcie i wkładaniu
rąk. To wkładanie rąk w tradycji katolickiej słusznie uznaje się za początek
sakramentu bierzmowania, który w pewien sposób przedłuża w Kościele łaskę
Pięćdziesiątnicy".
1289 Bardzo wcześnie do gestu wkładania rąk
dodawano namaszczenie wonną oliwą (krzyżmem), aby lepiej wyrazić dar Ducha
Świętego. To namaszczenie wyjaśnia imię ,,chrześcijanin", które znaczy
,,namaszczony" i bierze początek od imienia samego Chrystusa, ,,którego Bóg
namaścił Duchem Świętym" (Dz 10, 38). Obrzęd namaszczenia istnieje do naszych
czasów zarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie. Dlatego właśnie ten sakrament
nazywa się na wschodzie chryzmacją, namaszczeniem krzyżmem lub myronem,
oznaczającym ,,krzyżmo". Na Zachodzie nazwa bierzmowanie (confirmatio) sugeruje
zarazem potwierdzenie chrztu, dopełniające wtajemniczenie chrześcijańskie, a
równocześnie umocnienie łaski chrzcielnej, pełnię owoców Ducha Świętego.
Dwie tradycje: Wschód i Zachód
1290 W pierwszych wiekach bierzmowanie stanowi
zazwyczaj jeden obrzęd z chrztem, tworząc razem z nim ,,podwójny sakrament",
według wyrażenia św. Cypriana. Obok innych powodów wzrost liczby chrztów dzieci
w różnych porach roku oraz powstawanie nowych parafii (wiejskich) w
powiększajacych się diecezjach uniemożliwiły obecność biskupa przy wszystkich
celebracjach chrzcielnych. Na Zachodzie, gdzie dopełnienie chrztu chciano
zarezerwować dla biskupa, wprowadzono rozdzielenie w czasie obu sakramentów.
Wschód natomiast zachował ich jedność, tak że bierzmowania udziela prezbiter,
który chrzci. Powinien on jednak dokonywać tego za pomocą poświęconego przez
biskupa myronu.
1291 Zwyczaj Kościoła rzymskiego ułatwił rozwój
praktyki zachodniej. Istniało tam dwukrotne namaszczenie krzyżmem świętym po
chrzcie: pierwszego dokonywał prezbiter, gdy neofita wychodził z kąpieli
chrzcielnej; drugiego namaszczenia dokonywał biskup na czole każdego z nowo
ochrzczonych. Pierwsze namaszczenie krzyżmem świętym, udzielane przez
prezbitera, pozostało w obrzędzie chrzcielnym. Oznacza ono uczestnictwo
ochrzczonego w prorockiej, kapłańskiej i królewskiej funkcji Chrystusa. Jeśli
chrzest jest udzielany dorosłemu, po chrzcie udziela się tylko jednego
namaszczenia, należącego do istoty bierzmowania.
1292 Praktyka Kościołów wschodnich podkreśla
bardziej jedność wtajemniczenia chrześcijańskiego. Praktyka Kościoła łacińskiego
wyraźniej ukazuje natomiast więź nowego chrześcijanina z biskupem, który jest
gwarantem i sługą jedności swego Kościoła oraz jego powszechności i
apostolskości. W ten sposób zostaje również podkreślony związek z apostolskimi
początkami Kościoła Chrystusowego.
II. Znaki i obrzędy
bierzmowania
1293 W obrzędzie sakramentu bierzmowania należy
uwzględnić znak namaszczenia oraz to, co namaszczenie oznacza i wyciska, czyli
pieczęć duchową. Namaszczenie w symbolice biblijnej i starożytnej posiada
wielkie bogactwo znaczeniowe. Oliwa jest znakiem obfitości oraz radości;
oczyszcza (namaszczenie przed kąpielą i po niej) i czyni elastycznym
(namaszczanie atletów, zapaśników); jest znakiem uzdrowienia, ponieważ łagodzi
kontuzje i rany; udziela piękna zdrowia i siły.
1294 Całe bogactwo znaczeniowe namaszczenia
oliwą można odnaleźć w życiu sakramentalnym. Namaszczenie katechumenów olejem
przed chrztem oznacza oczyszczenie i umocnienie. Namaszczenie chorych wyraża
uzdrowienie i pociechę; namaszczenie krzyżmem świętym po chrzcie, podczas
bierzmowania i udzielania sakramentu święceń jest znakiem konsekracji.
Bierzmowanie sprawia, że chrześcijanie to znaczy ci, którzy zostali namaszczeni,
uczestniczą głębiej w posłaniu Jezusa Chrystusa i w pełni Ducha Świętego, którą
On posiada, aby całe ich życie wydawało ,,miłą Bogu wonność Chrystusa".
1295 Przez namaszczenie bierzmowany otrzymuje
,,znamię", pieczęć Ducha Świętego. Pieczęć jest symbolem osoby, znakiem jej
autorytetu, znakiem posiadania przedmiotu - niegdyś w taki sposób naznaczano
żołnierzy pieczęcią ich wodza, a także niewolników pieczęcią ich Pana; pieczęć
potwierdza autentyczność aktu prawnego lub dokumentu, ewentualnie zapewnia jego
tajność.
1296 Sam Chrystus mówi o sobie, że Ojciec
naznaczył Go swoją pieczęcią. Także chrześcijanin jest naznaczony pieczęcią:
,,Tym zaś, który umacnia nas wespół z wami w Chrystusie i który nas namaścił,
jest Bóg. On też wycisnął na nas pieczęć i zostawił zadatek Ducha w sercach
naszych" (2 Kor 1, 20-22). Pieczęć Ducha Świętego jest znakiem całkowitej
przynależności do Chrystusa i trwałego oddania się na Jego służbę, a także
znakiem obietnicy opieki Bożej podczas wielkiej próby eschatologicznej.
Celebrowanie bierzmowania
1297 Ważnym momtem, który poprzedzącelebrację
bierzmowania, o równocześnie w pewien sposób do niej należy, jest poświłcenie
krzyżąma świł tego. Dokonuje go dla swej diecezji biskup w Wielki Czwartek
podczas Mszy krzyżma świętego. W Kościołach wschodnich poświęcenie to jest
zarezerwowane patriarchom.
Liturgia syryjska w Antiochii w ten sposób
wyraża epiklezę poświęcenia krzyżma świętego (myronu): ,,Ojcze, ześlij Twojego
Ducha Świętego na nas i na ten olej, który jest przed nami: poświęć go, aby był
dla wszystkich, którzy zostaną nim namaszczeni i naznaczeni, myronem świętym,
myronem kapłańskim, myronem królewskim, namaszczeniem wesela, szatą światła,
płaszczem zbawienia, darem duchowym, uświęceniem duszy i ciała, szczęściem
nieprzemiającym, niezatartą pieczęcią, puklerzem wiary i tarczą ochronną
przeciwko wszystkim zakusom Nieprzyjaciela".
1298 Jeśli bierzmowanie nie jest celebrowane
razem z chrztem, jak to ma miejsce w obrządku rzymskim, liturgia sakramentu
rozpoczyna się od odnowienia przyrzeczeń chrzcielnych oraz wyznania wiary przez
bierzmowanych. W ten sposób widać wyraźnie, że bierzmowanie jest dalszym ciągłem
chrztu. Gdy chrzci się człowieka dorosłego, przyjmuje on bierzmowanie zaraz po
chrzcie, a następnie uczestniczy w Eucharystii.
1299 W obrządku rzymskim biskup wyciąga ręce
nad bierzmowanymi. Jest to gest, który od czasów apostolskich jest znakiem daru
Ducha. Biskup modli się o Jego wylanie: Boże wszechmogący, Ojcze naszego Pana,
Jezusa Chrystusa, który odrodziłeś te sługi swoje przez wodę i Ducha Świętego i
uwolniłeś ich od grzechu, ześlij na nich Ducha Świętego Pocieszyciela, daj im
ducha mądrości i rozumu, ducha rady i męstwa, ducha umiejetności i pobożości,
napełnij ich duchem bojaźni Twojej.. Przez Chrystusa, Pana naszego.
1300 Następuje istotny obrzęd sakramentu. W
obrzędzie łacińskim ,,sakramentu bierzmowania udziela się przez namaszczenie
krzyżmem na czole, którego dokonuje się wraz z nałożeniem ręki i przez słowa:
«Przyjmij znamię Daru Ducha Świętego» (Accipe signaculum doni Spiritus Sancti).
W Kościołach wschodnich, po modlitwie epikletycznej, odbywa się namaszczenie
myronem na najważniejszych częściach ciała: czole, oczach, nosie, uszach,
wargach, piersi, plecach, rekach i stopach. Każdemu namaszczeniu towarzyszy
formuła: ,,pieczęć daru Ducha Świętego".
1301 Pocałunek pokoju, który kończy obrzęd
sakramentu, oznacza i ukazuje kościelną komunię z biskupem i wszystkimi
wiernymi.
III. Skutki
bierzmowania
1302 Jak wynika z samej celebracji, skutkiem
sakramentu bierzmowania jest pełne wylanie Ducha Świętego, jakie megdyś stało
się udziałem Apostołów w dniu Pięćdziesiątnicy.
1303 Bierzmowanie przynosi zatem wzrost i
pogłębienie łaski chrzcielnej:
- zakorzenia nas głębiej w Bożym Synostwie, tak
że możemy mówić: ,, Abba,Ojcze!" (Rz 8, 15);
- ściślej jednoczy nas z Chrystusem;
- pomnaża w nas dary Ducha Świętego;
- udoskonala naszą więź z Kościołem;
- udziela nam, jako prawdziwym świadkom
Chrystusa, specjalnej mocy Ducha Świętego do szerzenia i obrony wiary słowem i
czynem, do mężnego wyznawania imienia Chrystusa oraz do tego, by nigdy nie
wstydzić się krzyża.
Przypomnij sobie, że otrzymałeś duchowy znak,
,,ducha mądrości i rozumu, ducha rady i męstwa, ducha poznania i pobożości,
ducha świętej bojaźni", i zachowuj to, co otrzymałeś. Naznaczył Cię Bóg Ojciec,
umocnił Cię Chrystus Pan i ,,dał zadatek" Ducha.
1304 Sakramentu bierzmowania, podobnie jak
chrztu, którego jest dopełnieniem, udziela się tylko jeden raz. Wyciska on w
duszy niezatarte duchowe znamię, ,,charakter", który jest znakiem, że Jezus
Chrystus naznaczył chrześcijanina pieczęcią swego Ducha, przyoblekając go mocą z
wysoka, aby był Jego świadkiem.
1305 ,,Charakter" sakramentu udoskonala
kapłaństwo wspólne wiernych, otrzymane w chrzcie, a ,,bierzmowany otrzymuje moc
publicznego wyznawania wiary w Chrystusa, jakby na zasadzie obowiązku".
IV. Kto może
otrzymać sakrament bierzmowania?
1306 Każdy ochrzczony jeszcze nie bierzmowany
może i powinien otrzymać sakrament bierzmowania. Skoro chrzest, bierzmowanie i
Eucharystia stanowią jedność, ,,wierni są obowiązani przyjąć ten sakrament w
odpowiednim czasie"; chociaż sakrament chrztu jest ważny i skuteczny bez
bierzmowania i Eucharystii, to jednak wtajemniczenie chrześcijańskie pozostaje
nie dopełnione.
1307 Tradycja łacińska podaje ,,wiek
rozeznania" jako odpowiedni czas do przyjęcia sakramentu bierzmowania. W
niebepieczeństwie śmierci należy jednak bierzmować dzieci, nawet jeśli nie
osiągnęły jeszcze ,,wieku rozeznania".
1308 Jeśli mówi się czasem o bierzmowaniu jako
o ,,sakramencie dojrzałości chrześcijańskiej", to nie należy jednak mylić
dojrzałego wieku wiary z dojrzałym wiekiem rozwoju naturalnego. Nie można także
zapomiać, że łaska chrztu jest łaską darmowego i niezasłużonego wybrania. Nie
potrzebuje ona ,,potwierdzenia", by stać się skuteczną. Przypomina o tym św.
Tomasz:
Wiek fizyczny nie stanowi dla duszy przeszkody.
Tak więc nawet w dzieciństwie człowiek może osiągnąć doskonałość wieku
duchowego, o której mówi Księga Mądrości (4,8): ,,Starość jest czcigodna nie
przez długowieczność i liczbą lat się jej nie mierzy". W ten sposób wiele dzieci
dzięki mocy Ducha Świętego, którą otrzymało, walczyło odważnie i aż do przelania
krwi dla Chrystusa.
1309 Przygotowanie do bierzmowania powinno mieć
na celu doprowadzenie chrześcijanina do głębszego zjednoczenia z Chrystusem, do
większej zażyłości z Duchem Świętym, Jego działaniem, darami i natchnieniami,
aby mógł lepiej podjąć apostolską odpowiedzialność życia chrześcijańskiego.
Katecheza przed bierzmowaniem powinna także starać się obudzić zmysł
przynależności do Kościoła Jezusa Chrystusa - zarówno do Kościoła powszechnego,
jak i wspólnoty parafialnej. Na tej ostatniej spoczywa szczególna
odpowiedzialność za przygotowanie kandydatów do bierzmowania.
1310 Przyjmując bierzmowanie trzeba być w
stanie łaski. Należy przystąpić wcześniej do sakramentu pokuty, aby oczyścić się
na przyjęcie daru Ducha Świętego. Bardziej intensywna modlitwa powinna
przygotować na przyjęcie mocy i łaski Ducha Świętego w duchu uległości i
dyspozycyjności.
1311 Przy bierzmowaniu, podobnie jak przy
chrzcie, kandydaci powinni poszukiwać pomocy duchowej, wybierając sobie świadka
bierzmowania. Zaleca się, żeby był nim ktoś z rodziców chrzestnych, by wyraźnie
zaznaczyć jedność obu sakramentów.
V. Szafarz
bierzmowania
1312 Pierwotnym szafarzem bierzmowania jest
biskup. Na Wschodzie jest nim zazwyczaj kapłan, który chrzci, a następnie
udziela bierzmowania podczas jednej i tej samej celebracji. Czyni to jednak przy
użyciu krzyżma świętego poświęconego przez patriarchę lub biskupa, co wyraża
jedność apostolską Kościoła, z którym więź zostaje umocniena przez sakrament
bierzmowania. W Kościele łacińskim stosuje się te same zasady przy chrzcie
dorosłych lub wówczas, gdy przyjmuje się do pełnej jedności z Kościołem kogoś
ochrzczonego w innej wspólnocie chrześcijańskiej, kto nie przyjął ważnie
sakramentu bierzmowania.
1313 W obrządku łacińskim zwyczajnym szafarzem
bierzmowania jest biskup. Chociaż biskup może z ważnych powodów udzielić
kapłanowi pozwolenia na udzielenie tego sakramentu, ze względu na znaczenie
bierzmowania powinien udzielać go raczej sam, ponieważ właśnie z tego powodu
celebracja bierzmowania została oddzielona w czasie od chrztu. Biskupi są
następcami Apostołów i otrzymali pełnię sakramentu święceń. Udzielanie przez
nich sakramentu bierzmowania wyraźnie oznacza, że jednym z jego skutków jest
ściślejsze zjednoczenie bierzmowanych z Kościółeon, z jego apostolskimi
początkami i jego posłaniem świadczenia o Chrystusie.
1314 Jeśli jakiś chrześcijanin znajduje się w
niebepieczeństwie śmierci, każdy kapłan powinien udzielić mu bierzmowania.
Kościół chce bowiem, by żadne z jego dzieci, nawet najmniejsze, nie odchodziło z
tego świata nie ubogacone Duchem Świętym i darem pełni Chrystusa.
W skrócie
1315 ,,Kiedy Apostołowie w Jerozolimie
dowiedzieli się, że Samaria przyjęła Słowo Boże, wysłali do niej Piotra i Jana,
którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. Bo na
żadnego z nich jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni w imię Pana Jezusa.
Wtedy więc wkładali Apostołowie na nich rece, a oni otrzymywali Ducha Świętego"
(Dz 8, 14-17).
1316 Bierzmowanie udoskonala łaskę chrztu; jest
ono sakramentem, który daje Ducha Świętego, aby głębiej zakorzenić nas w
Synostwie Bożym, ściślej wszczepić w Chrystusa, umocnić naszą więź z Kościołem,
włączyć nas bardziej do jego posłania i pomóc w świadczeniu o wierze
chrześcijańskiej słowem, ktoremu towarzyszą czyny.
1317 Bierzmowanie podobniejak chrzest wyciska w
duszy chrześcijanina duchowe znamię, czyli niezatarty charakter. Dlatego ten
sakrament można przyjąć tylko raz w życiu.
1318 Na wschodzie sakramentu bierzmowania
udziela się bezpośrednio po chrzcie, a po nim następuje uczestnictwo w
Eucharystii. Ta tradycja uwypukla jedność trzech sakramentów wtajemniczenia
chrześcijańskiego. W Kościele łacińskim udziela się bierzmowania po osiagnięciu
,,wieku używania rozumu". Jego udzielanie jest zazwyczaj zarezerwowane dla
biskupa, aby wskazać w ten sposób, że bierzmowanie umacnia więź z Kościołem.
1319 Kandydat do bierzmowania, który osiagnął
wiek używania rozumu, powinien złożyć wyznanie wiary, być w stanie łaski i mieć
intencję przyjęcia tego sakramentu. Powinien też być przygotowany do podjecia
zadania ucznia i świadka Chrystusa we wspólnocie Kościoła oraz w sprawach
doczesnych.
1320 Istotnym obrzędem bierzmowania jest
namaszczenie krzyżmem świętym czoła ochrzczonego (na Wschodzie także innych
części ciała) wraz z włożeniem reki przez szafarza i słowami: ,,Przyjmij znamię
daru Ducha Świętego" (,,Accipe signaculum doni Spiritus Sancti") w obrządku
rzymskim, a w obrządku bizantyjskim: ,,pieczeć daru Ducha Świętego".
1321 Jeśli bierzmowanie nie jest celebrowane
razem z sakramentem chrztu, jego więź z chrztem zostaje wyrażona między innymi
przez odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych. Celebracja bierzmowania podczas
Eucharystii sprzyja podkreśleniu jedności sakramentow wtajemniczenia
chrześcijańskiego.
|
|