Jacek
Kuffel
PREHISTORIA M·KOWARSKA I OKOLIC
Początki
sołectwa Mąkowarsko toną w pomrokach dziejów. Nie można dokładnie określić,
kiedy i gdzie pojawili się na tych terenach pierwsi ludzie, czym się zajmowali.
Czasy prehistoryczne możemy opisać tylko na podstawie zapisów historycznych z
wykopalisk archeologicznych prowadzonych na przełomie XIX i XX wieku. Znalezione
zabytki najczęściej zaginęły w czasie II wojny światowej. Na podstawie źródeł
można w przybliżeniu określić najstarsze ślady życia na terenie Mąkowarska i
okolic oraz formy życia kulturowego. Nie ma żadnych źródeł archeologicznych
dotyczących starszej epoki kamiennej - paleolitu i średniej epoki
kamiennej-mezolitu.
Najstarsze znalezisko
Najstarszym
znaleziskiem archeologicznym była motyczka kamienna znaleziona na terenie Sokola
Kuźnicy pochodząca z młodszej epoki kamiennej – neolitu. Pochodziła ona z
przypadkowego, pojedynczego, luźnego odkrycia z okresu międzywojennego.
Zaszeregowanie jej do którejś z kultur neolitycznych jest ryzykowne, ale
świadczy ona o istnieniu osadnictwa na naszym terenie. Podobne luźne znaleziska
z okolic Buszkowa i Łąska Wielkiego mogą świadczyć o śladach osadnictwa kultury
wstęgowej epoki neolitu (młodszej epoki kamiennej). Na terenie powiatu
bydgoskiego znaleziono pojedyncze okazy narządzi kamiennych kultury ceramiki
wstęgowej w 19 miejscowościach, ale nigdzie nie natrafiono na ceramikę tej
kultury. Motyczka pochodziła z okresu 5 tys. lat p.n.e. Wykonana była z kamienia
i miała około 10,5 cm długości. Miała otwór i poprzeczne ostrze, była nieco
zużyta przy obuchu. Przechowywano ją w Muzeum Prehistorycznym w Gdańsku. Zdaniem
archeologów motyki służyły jako ostrza umożliwiające pracę. Przywiązywano je
bądź bezpośrednio do zakrzywionego kija, bądź też umieszczano je w kawałku
drewna.
Osadnictwo
Samo
znalezisko świadczy o rozwoju na tym terenie gospodarki rolniczej. Rolnictwo
dotarło na ziemie polskie z Niziny Naddunajskiej w okresie 5500 - 4100 p.n.e.
Można przypuszczać, że w naszej okolicy istniały w tym okresie osady ceramiki
wstęgowej rytej. Nazwa pochodzi od ornamentów na kulistych naczyniach glinianych
tworzonych techniką rycia wstęg spiralnych i wzorów geometrycznych. Ludność tej
kultury żyła w małych osadach składających się z pojedynczych wolno stojących
domostw. Większość osad miała charakter krótkotrwały. Budowano niewielkie
budynki naziemne na planie prostokąta, półziemianki słupowe lub zwykłe
ziemianki. Ludność kultury ceramiki wstęgowej jako pierwsza na naszych terenach
rozwinęła rolnictwo i hodowlę zwierząt domowych. Prowadziła pierwotną,
prymitywną gospodarkę rolną. Nie znano nawożenia, dlatego ziemia na polach
szybko stawała się jałowa. Uprawiano głównie pszenicę, jęczmień i żyto. Wiązało
się to z częstym przemieszczaniem się ludności i czasowym użytkowaniem osad.
Rolnicy hodowali głównie krowy (około 60%), kozy i owce, rzadziej świnie.
Niewielki procent znajdowanych kości stanowią szczątki psa. Konie nie były
jeszcze udomowione. Uprawa roli w postaci kopieniactwa i hodowla zwierząt
domowych pozwoliły naszym przodkom na przejście z koczowniczego trybu życia na
osiadły. Ludność produkowała wówczas doskonalsze narzędzia krzemienne z
powszechnym zastosowaniem techniki gładzenia i wiercenia otworów w kamieniu. Z
krzemienia wytwarzano drapacze, rylce, przekłuwacze, wkładki do sierpów, grociki
strzał itp. Innymi materiałami kamiennymi były: obsydian, kwarcyt, rogowce
karpackie.
Rzemiosło
Oprócz
rolnictwa rozwijało się rzemiosło (garncarstwo, tkactwo), łowiectwo (polowano na
tury, jelenie, konie, dziki, zające i inną drobną zwierzynę).
Obrządki
pogrzebowe
Badania
archeologiczne dostarczyły wielu informacji dotyczących obrządku pogrzebowego
ludności tej kultury. Chowała ona zmarłych często w jamach odpadkowych. Ciało
układano prawie zawsze w pozycji skurczonej, na lewym boku, najczęściej z głową
na wschód. Wyposażenie grobu to na ogół 1-2 naczynia, czasami narzędzia lub
ozdoby. Groby były przede wszystkim płaskie, bez obstawy kamieni, raczej
jednorodne- brak jednak grobów wyróżniających się bogatszym wyposażeniem.
Ceramika
Ceramika
ludności kultury wstęgowej rytej była ręcznie formowana. Powierzchnię
wyrównywano i gładzono. Większe formy gładzono wiechciem słomy. Naczynia
zdobiono głównie ornamentem liniowym kreślonym prawdopodobnie patykiem. Główne
formy ceramiki to: czary, naczynia baniaste z guzami lub uchami, niekiedy małe
pucharki na pustej nóżce. Wykonywano naczynia dwóch typów, delikatne oraz grube
kuchenne. Charakterystyczne formy to czarki w kształcie części kuli, miski,
naczynia amforowate. Naczynia kuchenne to przede wszystkim duże grube czary z
guzami i lejkowatą szyjką, czasem tylko zdobione.
Podsumujmy!
Znaleziona
na terenie Sokola Kuźnicy motyczka kamienna bez wątpienia świadczy o osiadłym
trybie życia mieszkańców okolic Mąkowarska 5000 tysięcy lat p.n.e. oraz o
rozwoju rolnictwa na tych terenach. Pamiętać jednak należy, że znalezisko to
było luźne i dopiero w zestawieniu ze znaleziskami archeologicznymi na terenie
powiatu bydgoskiego możemy wyciągnąć wnioski dotyczące zamieszkiwania w neolicie
na terenie okolic Mąkowarska ludności kultury ceramiki wstęgowej rytej.
KULTURA POMORSKA
Skąd
nazwa okresu halsztackiego?
Nie
znaleziono na terenie Mąkowarska żadnych materiałów archeologicznych
pochodzących z epoki brązu. Odkryto natomiast na terenie powiatu bydgoskiego i
samego Mąkowarska źródła archeologiczne pochodzące z epoki żelaza, dokładniej z
okresu halsztackiego D (550 - 400 p.n.e.). Nazwa okres halsztacki pochodzi od
cmentarzyska w Hallstatt,
miejscowości w środkowej Austrii, w Alpach Salzburskich, nad jeziorem Hallstatt.
Tam
znaleziono pozostałości kopalni soli i cmentarz, na którym pochowano około 2000
zmarłych. P. Reineckie w 1902 wprowadził pojęcie halsztackiego okresu na
oznaczenie czasu 1200-400 p.n.e w Niemczech południowych, dzieląc go na cztery
(A-D) etapy. Obecnie przez pojęcie to rozumie się przede wszystkim dwa młodsze
etapy - C i D, datowane tradycyjnie na lata 700-400 p.n.e. Jest to dla Europy
Środkowej tzw. wczesny okres żelaza.
Cmentarzyska z okresu halsztackiego D
W okresie
halsztackim D teren Mąkowarska i okolic zamieszkiwała ludność kultury pomorskiej
inaczej zwana kulturą grobów skrzynkowych. Cmentarzyska ludności tej kultury
odkryli archeolodzy na terenie Mąkowarska, Sitowca oraz Buszkowa. Stanowiska
archeologiczne w tych miejscowościach grupują się na glebach bielicowych, słabo
i średniourodzajnych, wytworzonych z glin zwałowych oraz z piasków naglinowych i
naiłowych oraz na słabourodzajnych, wytworzonych ze słabogliniastych.
Znalezisko pana Bilickiego
Cmentarzysko (grób skrzynkowy) na terenie Mąkowarska odkrył w1910 roku
mieszkaniec wsi pan Bilicki. Znalazł on popielnicę twarzową i fragmenty
ceramiki, które podarował muzeum w Bydgoszczy. Zapisane one zostały pod numerem
inwentarzowym 1910:2236. Przechowywane były w zbiorach Towarzystwa Przyjaciół
Nauki i Sztuki w Poznaniu i Muzeum w Bydgoszczy. Znaleziska zaginęły w czasie
wojny.
Popielnica
(urna) to gliniane naczynie służące do przechowywania szczątków zmarłego,
charakterystyczne dla kultur o ciałopalnym obrządku pogrzebowym. Znaleziona
popielnica twarzowa była żółto-brunatna, gładzona, z szyjką oddzieloną od
brzuśca dwoma-przeważnie skośnie karbowanymi-wałkami (naśladownictwo naszyjnika
skręcanego). Nie miała nosa i jednego ucha, drugie, częściowo odłamane, było
ongiś przekłute. Pokrywa popielnicy była czopkowata, dno zaokrąglone. Wymiary:
wysokość z pokrywą - 32,0 cm, średnica otworu około 10 cm, średnica brzuśca 25,8
cm, średnica dna 10 cm. Popielnica miała gruszkowaty kształt z bardzo
uproszczonym wyobrażeniem twarzy.
Pan
Bilicki znalazł również dwie zausznice łańcuszkowe, złożone z 5 otwartych
ogniwek z cienkiego drutu brązowego. Koniec większego pierścienia kończył się
ostro, drugi był wygięty, jednakże odbiegał nieco od linii koła i wyginał się na
bok, odpowiadając następnemu. Trzy kolejne pierścienie, zawieszone w połowie,
były coraz mniejsze i miały owalne, proste, tępo ścięte końce. Pierścienie
posiadały przekroje: ok.2 cm; 1,5 cm; 1,4 cm; 1,2 cm. Znaleziska te są
charakterystyczne dla ludności kultury pomorskiej.
Ludność w
czasach kultury pomorskiej
Kultura ta
pochodzi z
epoki żelaza i
rozwijała się na bazie
kultury łużyckiej
na terenie
Pomorza Gdańskiego
od pierwszej połowy VI po schyłek III w. p.n.e. Ludność kultury pomorskiej
o ciałopalnym obrządku pogrzebowym była chowana w grobach skrzyniowych z pionowo
osadzanych płyt kamiennych, w których ustawiano kilka lub kilkanaście popielnic.
We wczesnej fazie rozwojowej kultury pomorskiej charakterystyczne były urny
twarzowe - zdobione na szyi naczynia niekiedy wręcz portretowymi
przedstawieniami twarzy ludzkiej. Często w przekłute, plastycznie wyobrażone
uszy wkładano brązowe lub żelazne kolczyki z bursztynowym bądź szklanym
paciorkiem. Niekiedy na popielnicę twarzową zakładano naszyjniki i napierśniki.
Popielnice powstały w wyniku oddziaływań z kręgu kultury etruskiej, gdzie ten
typ występował między VIII a VI w. p.n.e. Kultura pomorska swym zasięgiem
obejmowała Pomorze Wschodnie, Wielkopolskę, Polskę Środkową, część środkową
Górnego Śląska, północną Małopolskę, Podlasie, zachodni Wołyń Polesie. Ludność
kultury pomorskiej zajmowała się uprawą zbóż, a zwłaszcza żyta (pierwsze na
ziemiach polskich ślady uprawy na dużą skalę). Rozwinięta była obróbka brązu
i żelaza, o czym świadczą ślady hutnictwa i odlewnictwa. Popularne były wyroby
z bursztynu, odgrywające dużą rolę w kontaktach handlowych z terenami
naddunajskimi oraz północnej i środkowej Italii.
Skąd
bursztyny na naszych terenach?
Najprawdopodobniej przez Mąkowarsko lub jego okolice mógł przebiegać szlak
bursztynowy umożliwiający wymianę handlową między imperium rzymskim i naszymi
przodkami Słowianami. Potwierdzają tę tezę znaleziska z okresu rzymskiego z
Buszkowa, Janowa i Koronowa (monety z III, II i I w.p.n.e).
Podsumujmy!
Z czasów
prehistorycznych nie zachowały się do czasów współczesnych żadne znaleziska
archeologiczne z terenu sołectwa Mąkowarsko. Pozostały tylko opisy. Reszta
zaginęła w czasie II wojny światowej. Można mieć nadzieję, że jeszcze kiedyś
ktoś przypadkowo lub w czasie prowadzenia specjalistycznych badan
archeologicznych odnajdzie ślady życia na naszym terenie pochodzące sprzed
okresu 3000 lat p.n.e.
Czasy
nowożytne
Mąkowarsko to
wieś leżąca na północny zachód od miasteczka Koronowo (pierwotnie Smeysze czyli
Smolarze) w woj. kujawsko – pomorskim.

Mąkowarsko na
starych zdjęciach

Skąd
nazwa wsi?
Dzieje
Mąkowarska sięgają początku XIV wieku i związane są z rodem średniowiecznych
rycerzy. Swoją nazwę wieś wywodzi od braci Mąkowarów. Rycerze Marcin i Jan
Mąkowarowie otrzymali te ziemie od króla Władysława Łokietka za zasługi wojenne.
W 1306 roku
dzieci Marcina i Wojmiry Mąkowarów: Budziwoj, Jan i Wojmir sprzedali Mąkowarsko
w ziemi nakielskiej zakonowi Cysterców z Koronowa (tylko swoje części).
Ostatnią, czwartą część dóbr mąkowarskich sprzedała, tymże zakonnikom, w roku
1328 ich siostra Milica Anna.
Cystersi
zakupili wieś
Po zakupie
całego Mąkowarska Cystersi powołali tu sołectwo, a w pierwszej połowie XIV wieku
zbudowali i wyposażyli kościół parafialny pod wezwaniem św. Wawrzyńca.
W 1652 roku
było w Mąkowarsku 7 kmieci, karczmarz i 8 półkmieci. Mieszkaniec Mąkowarska -
Wincenty Szmyt (właściciel gospodarstwa o powierzchni 106 ha) posiadał dokument
z tego okresu, który był spisany na skórze, ale zaginął w czasie okupacji
hitlerowskiej w 1940 roku (rodzina została wyrzucona i wywieziona do obozu
koncentracyjnego).
Czasy
zaborów
Od 1772
roku Mąkowarsko znalazło się pod zaborem pruskim. W tym czasie wieś nosiła nazwę
Monkowarsko, którą dopiero w połowie lat trzydziestych dwudziestego wieku
zmieniono na Mąkowarsko. Nazwa ta utrzymuje się do dzisiaj z wyjątkiem okresu
okupacji hitlerowskiej, kiedy to wieś nazywała się Makowarsk (czy też
Mönkenwerth).
W 1834 roku
miała miejsce pruska parcelacja, uwłaszczenie i scalanie gruntów, w wyniku
których większość istniejących do czasu II wojny światowej gospodarstw rolnych
zachowała swój areał, choć akcja germanizacyjna i kolonizacyjna (HAKATA) oraz
represje ekonomiczne rządu pruskiego zmierzały do znacznego zmniejszenia stanu
posiadania ziemi przez ziemian i chłopów polskich.
W 1850 roku
wybuchła epidemia cholery. Powtórzyła się ona ponownie w 1873 roku. Cmentarz
choleryczny (ok.20 grobów znajdował się przy drodze prowadzącej do wsi
Dziedzinek przy tzw. Szkółce (górka) – obecnie pole pana Macieja Muzioła.
Po wojnie
francusko – pruskiej (1870 – 1871) Niemcy otrzymali wielkie odszkodowania
wojenne w złocie, które przeznaczyli na rozwój rolnictwa, budowę budynków
użyteczności publicznej, dróg i linii kolejowych. Dzięki temu przez Mąkowarsko
przebiega szosa łącząca Bydgoszcz z Tucholą i Koszalinem. Zbudowano też linię
kolejową Koronowo – Pruszcz Bagienica i stację kolejową w Mąkowarsku w 1902
roku.

budynek dworca PKP
Po
odzyskaniu niepodległości
Przed II
wojną światową w Mąkowarsku znajdowały się: Urząd Gminy, Urząd Stanu Cywilnego,
Szkoła Powszechna 6 klasowa (7 oddziałowa). Jednak zamożniejsi mieszkańcy wsi
posyłali swoje dzieci do Koronowa, gdzie kończyły pełną III st. Szkołę
Powszechną (7 klasową).
W czasach
zaboru pruskiego gospodarze utrzymywali katolickiego nauczyciela. W okresie II
Rzeczpospolitej Polskiej nauczyciele otrzymywali wynagrodzenie państwowe, ale
wieś przeznaczyła dwa hektary ziemi dla kierownika szkoły.

Szkoła Powszechna
w Mąkowarsku
Ponadto w
Mąkowarsku działały: prywatna piekarnia pana Dewalta, sklepy pana Franciszka
Bryckiego i pana Jana Śliwińskiego, poczta, kuźnia, posterunek policji, straż
pożarna (OSP), punkt położniczy pani Ryterskiej.



W
Mąkowarsku istniała też mleczarnia spółdzielcza, której udziałowcami byli
okoliczni rolnicy. Produkowała ona: masło, śmietanę i sery podpuszczkowe.

Poza
kościołem katolickim istniał też zbór ewangelicki, gdyż w okolicy mieszkało
sporo Niemców – ewangelików.

Na początku
XX wieku obok mleczarni zbudowano młyn parowy (obecnie ogród pana Macieja
Muzioła), który spalił się w 1920 roku.
W czasie II
wojny światowej Mąkowarsko nie było zniszczone. Niemcy rozebrali jedynie jeden
budynek tuż przy skrzyżowaniu szos Bydgoszcz – Tuchola – Koszalin, który
ograniczał widoczność, a pobierano w nim „myto” – opłatę za przejazd. Po
wkroczeniu wojsk radzieckich w styczniu 1945 roku podpalony został budynek
wójtostwa.
Struktura własności
gospodarstwa w 1939 roku była następująca:
Probostwo
– Franciszek Brycki |
113.0 ha |
Polak |
W. Szmyt |
106.0 ha |
Polak |
J.
Kentzer |
105.0 ha |
Polak |
J.
Myśliwiec |
102,0 ha |
Polak |
S. Rybka |
102,0 ha |
Polak |
B. Rybka |
101.0 ha |
Polak |
S. Szews |
101,0 ha |
Polak |
A.
Mroziński |
86,0 ha |
Polak |
J. Barlik |
86,0 ha |
Polak |
J.
Erdmann |
60,0 ha |
Niemiec |
B.
Weinert |
56,5 ha |
Polak |
F. Müller |
50,0 ha |
Niemiec |
R. Domek |
51,0 ha |
Polak |
W. Lange |
42,0 ha |
Niemiec |
A. Muzioł |
23,5 ha |
Polak |
Wykaz ten obejmuje
tylko część gospodarstw, gdyż gruntów o powierzchni 40 -15 ha było ich znaczniej
więcej.
Po II
wojnie światowej
Po drugiej
wojnie światowej zmianie uległ system polityczny i społeczno – gospodarczy.
Władzę przejęli komuniści, a Polska stała się Polską Rzeczpospolitą Ludową (22
lipca 1952 roku). Na mocy dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 roku (art. 2, pkt.
1 – Dz. U. Nr 13 z 1945 roku) wszystkie gospodarstwa rolne powyżej 100 ha
zostały przejęte na rzecz skarbu państwa wraz z „dobrodziejstwem inwentarza” i w
oparciu o te gospodarstwa utworzono Państwowe Gospodarstwa Rolne Mąkowarsko 1 i
Mąkowarsko 2.
Właściciele
zabranych gospodarstw wraz z rodzinami zobowiązani byli opuścić teren
zamieszkania na odległość co najmniej 30 km bądź przenieść się do innego
powiatu. Ponadto byli represjonowani jako „kułacy” – wyzyskiwacze ludu.
W latach
1945 – 1956 rolnikom posiadającymi gospodarstwa powyżej 20 ha żyło się bardzo
ciężko, gdyż nałożone na nich zobowiązania (obowiązkowe dostawy) były bardzo
wysokie i trudno było im sprostać. Wielu z nich trafiło do więzienia (obozu) w
Potulicach. Poza tym byli represjonowani jako „kułacy”, a ich synowie nie
odbywali służby wojskowej lecz pracowali w kopalniach węgla itp. Struktura
prywatnych gospodarstw rolnych obejmowała głównie gospodarstwa małorolne (2- 6
ha) i w zasadzie się nie zmieniła, choć niektórzy dokupowali ziemię, a inni ją
sprzedawali.
We wsi zaś
rozpoczęły się prace elektryfikacyjne i 26 października 1957 roku podłączono
energię elektryczną, co znacznie ułatwiło pracę w rolnictwie i przyczyniło się
do znacznego postępu technicznego.
Przed II
wojną światową działało w Mąkowarsku prężne Kółko Rolnicze, które inicjowało
postęp w rolnictwie. Zostało ono reaktywowane przez pana Polachowskiego w 1957
roku. Od 1958 roku prezesem był pan Witold Szmyt (syn Wincentego).
Zadaniem
kółka było wspomaganie rolników indywidualnych w pracach polowych i w
transporcie. Usługi te były odpłatne. Pod koniec lat sześćdziesiątych kółka
rolnicze przekształciły się Międzykółkowe Bazy Maszynowe, a w latach
siedemdziesiątych w Spółdzielnie Kółek Rolniczych, by w 1991 roku stać się znowu
Kółkami Rolniczymi. Na przełomie lat 1960/70 wybudowano zakład naprawy maszyn
rolniczych, który został przejęty w 1991 roku przez Kółko Rolnicze w Mąkowarsku
pod nazwą „Rolmasz”.
Powstała
szkoła podstawowa ośmioklasowa, która wcześniej została rozbudowana. Uczęszczało
do niej ok. 300 uczniów.
Było też
przedszkole w dawnej ewangelickiej plebanii – zlikwidowane w 1997 roku.
Istniejący przed wojną zbór ewangelicki stracił po wojnie swoje znaczenie, gdyż
wyznawcy tej religii wraz z okupantami opuścili Mąkowarsko (byli to przeważnie
Niemcy), a nieliczne osoby, które pozostały przeszły na katolicyzm. Stąd też
zbór ten służył przez wiele lat jako magazyn G.S „Samopomoc Chłopska”, a w roku
1966 go rozebrano. Cegła z rozbiórki poszła na rozbudowę szkoły podstawowej.
Natomiast cmentarz ewangelicki został całkowicie zniszczony i nie ma po nim
śladu.
Reforma
administracyjnego podziału kraju wprowadzona od 1.07.1975 roku spowodowała
liczne zmiany. W jej wyniku zniknęły z mapy Polski powiaty i gromady. Na ich
miejsce powstały gminy. W Mąkowarsku pozostało tylko sołectwo, które weszło w
skład gminy Koronowo. Utrata statusu gminy odbiła się ujemnie na prestiżu i
rozwoju wsi.
W
Mąkowarsku dział sklep G.S. „Samopomoc Chłopska” – spożywczy, przemysłowy,
pasmanteryjny i z artykułami gospodarstwa domowego. W 1990 roku pan Czesław
Runka otworzył sklep spożywczy, a pan Gerard Polasik - sklep odzieżowy, ponadto
powstał sklep papierniczy pana Sitarskiego. Czynna była nadal piekarnia pana
Dewalta, restauracja rodziny Śliwińskich i Manysów, funkcjonował magazyn z
nawozami sztucznymi dla rolnictwa, węglem i paszami dla zwierząt oraz skupem
zboża.
W kwietniu
1992 roku Mąkowarsko liczyło 1304 mieszkańców.

Widok na jezioro
(fot. M. Muzioł)
Dla zmotoryzowanych 7
czerwca 1992 roku otworzono stację paliw, która jest czynna całą dobę.
Organizacja władzy administracyjnej i samorządowej
Mąkowarsko
było sołectwem od 1328 roku, kiedy całość dóbr Mąkowarów znalazła się w rękach
Zakonu Cystersów w Koronowie. Sołectwo powołane przez nich rządziło się w
oparciu o daninę, jaką pobierano od kmieci. Uposażenie kościoła parafialnego
przez Cystersów wynosiło 4 łany ziemi, czyli 113 ha, które stanowią do dzisiaj
własność plebanii. Sołectwo to przechodziło różne koleje losu poprzez
średniowiecze i czasy nowożytne oraz okres zaboru pruskiego (1772 – 1919).
W okresie
międzywojennym w Polsce sołtys był przedstawicielem administracji państwowej i
samorządu terytorialnego. Natomiast wójt do 1950 roku stał na czele gminy
wiejskiej jako organ władzy wykonawczej władz rządowych oraz jako przewodniczący
samorządu gminnego.
Mąkowarsko
było do 1938 roku tylko sołectwem, które wchodziło w skład Gminy Wierzchucin.
Kiedy w 1938 roku utworzono tzw. Wielkie Pomorze, stało się siedzibą wójta i
Urzędu Gminy. Obowiązki wójta do 1939 roku pełnił J. Stryszyk. Obowiązki sołtysa
w tym czasie pełnili:
-
J. Kliuger – do
1938 roku,
-
Franciszek Brycki
– do 1939 roku.
Po wojnie
wójtem został mieszkaniec Kolonii - Stefan Marszelski (1906 – 1985), który
pełnił te obowiązki do 1948 roku. W latach 1948 – 1950 wójtem był Cz. Paliga, a
obowiązki sekretarza gminy pełnił Koswenda.
W 1954 roku
w wyniku powołania organów jednolitej władzy administracji państwowej i
likwidacji samorządu terytorialnego na miejsce gmin powołano gromady, a jej
organami były:
·
Gromadzka Rada Narodowa z przewodniczącym na czele (pochodziła z wyborów
powszechnych);
·
Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej z przewodniczącym na czele (organ
wykonawczy).
Wtedy
Mąkowarsko utraciło status gminy i w 1954 roku w to miejsce powołano Gromadę.
Ten system ustroju terytorialnego kraju utrzymał się do 1990 roku, kiedy to
powołano gminy jako podstawowe jednostki administracji terytorialnej samorządu.
Mąkowarsko jednak nie odzyskało statusu gminy, która powstała w Koronowie, a
pozostało tylko sołectwem.
Urząd sołtysa
piastowali:
·
J. Kliuger (do 1938 roku),
·
Franciszek Brycki (do 1939 roku),
·
Alojzy Śliwiński (1945 – 1949),
·
Jan Partyka (1950 – 1952),
·
Marian Idzikowski (1952 – 1954),
·
Piotr Szramkowski (1954 – 1972),
·
Kursy walut w MyBank.pl
Notowanie z 2023-12-01 |
USD | 0.25% | 3,9910 zł |
EUR | 0.00% | 4,3494 zł |
CHF | 0.35% | 4,5670 zł |
GBP | 0.41% | 5,0557 zł |
|
|